Z FRANCZYZĄ ŁATWIEJ

GAZETA POLSKA TYGODNIK – 04.07.2018

Prowadzenie własnego biznesu to dla wielu marzenie i cel. Często znużeni pracą na etat czujemy, że czas podjąć jakieś poważniejsze wyzwanie. Zacząć coś swojego i rozwinąć skrzydła jako przedsiębiorca. Wielokrotnie podczas prywatnych rozmów słyszymy, że ktoś ma taki lub inny pomysł na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Te plany przeważnie są bardzo różne: sklep, siłownia, salon fryzjerski. Nie trzeba przecież od razu wchodzić na rynek z projektem na miarę Elona Muska. Wystarczy coś swojego, z czym będzie się można utożsamiać, na działanie czego ma się realny wpływ. Niestety często takie pomysły umierają śmiercią naturalną. Jest chęć, są plany ale nie ma realnych działań, bo pieniądze, bo brak doświadczenia, bo konkurencja, bo…wiele innych rzeczy. W teorii wszystko wygląda dobrze, w praktyce własny biznes to szereg wyzwań i spraw do załatwienia. Są to przeważnie rzeczy prozaiczne ale kluczowe jak np. lokalizacja, zatowarowanie, promocja i marketing. Niektórzy boją się, że nie poradzą sobie z księgowością inni wskazują na brak doświadczenia i silną konkurencję. I mówiąc wprost to wszystko prawda. Własny biznes to wspaniała i wciągająca sprawa. Ale to także wiele obowiązków, prozaiczne kwestie decydują zatem o tym czy firma w ogóle przetrwa, Problemy z zatowarowaniem czy kiepska lokalizacja to przepis na zły start nawet bardzo dobrego przedsięwzięcia. I tu z pomocą przychodzi franczyza. Dla niektórych to słowo bardzo dobrze znane, inni przeczytają ten termin po raz pierwszy, a są też tacy, którzy być może go słyszeli, ale nie za bardzo wiedzą o co chodzi. Franczyza to możliwość samodzielnego prowadzenia określonego biznesu pod popularną marką, to zatem usługa będąca przedmiotem umowy między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Może ona dotyczyć np. sklepu czy restauracji. Z takimi franczyzami spotykamy się zresztą najczęściej. Ale to nie tylko dostęp do rozpoznawalnego logo, które w kliencie wywołuje miłe skojarzenie i daje większe szanse, że to u nas zrobi zakupy. To także szereg dodatkowych korzyści, które zdecydowanie ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej. I są to dokładnie te rzeczy, które zostały wymienione na początku tekstu. Pomoc w znalezieniu korzystnej lokalizacji, zatowarowanie i potencjał skorzystania z market power, jaką dysponuje cała sieć. U dostawców cenę negocjuje nie jeden odbiorca ale właśnie sieć jaki całość, to zupełnie inna pozycja i możliwość uzyskania niższych cen! Franczyza to również kompletnie inna skala promocji i marketingu, którego koszt dla pojedynczego przedsiębiorcy byłby nieosiągalny. Dla przykładu reklama w ogólnopolskiej gazecie czy telewizji jaką wykupują znane sieci sklepów czy restauracji to coś pozostającego poza zasięgiem małej firmy. Tymczasem w ramach franczyzy można skorzystać z tego, że owa reklama dotyczy sklepu, pod szyldem którego prowadzimy sprzedaż. Franczyza również wymaga od nas odpowiedzialności i świadomości, że na franczyzobiorcy ciążą określone obowiązki. Po pierwsze przed rozpoczęciem korzystania z usługi franczyzy trzeba bardzo dokładnie zapoznać się z treścią umowy, którą wiąże franczyzodawcę z franczyzobiorcą. To właśnie w niej zawarte są prawa i obowiązki stron, w tym te dotyczące opłat. Bo franczyza jak każda usługa ma charakter odpłatny i o tym także należy pamiętać, W zamian dostajemy bardzo wiele rzeczy, które na stracie biznesu są niezwykle istotne. Franczyza zatem zdejmuje z przedsiębiorcy istotne i kluczowe ryzyka związane z działalnością gospodarczą, daje szanse wejścia na często konkurencyjny rynek i uzyskanie siły całej sieci, w tym tak ważnej w biznesie związanej z pozycją negocjacyjną. To zatem ważna i realna alternatywa dla każdego, kto chce zacząć prowadzić własny biznes ale boi się problemów, które się z tym wiążą. Można ten strach spacyfikować właśnie dzięki franczyzie.